Gde će se reinkarnirati dalaj lama?

Nagoveštaj tibetskog verskog vođe dalaj lame, koji živi u egzilu u Indiji, da bi mogao da raskrsti sa tradicijom i izabere naslednika na osnovu ličnog izbora ili kroz demokratske izbore, zatalasao je budistički svet, ali i vlasti u Kini čija je Tibet provincija.

Guverner Tibeta smatra da sadašnji 14. dalaj lama na zemlji nema pravo da izabere svog naslednika kako on hoće i da mora da sledi versku tradiciju reinkarnacije.

Dalaj lama, koga Peking doživljava kao separatistu i koji je pobegao u Indiju posle neuspele pobune 1958. je još ranije u svojoj autobiografiji "Sloboda u egzilu" nagovestio da se dalaj lama neće "ponovo roditi" u Kini. On je napisao da će se, ukoliko Tibet ne bude slobodan, dalaj lama reinkarnirati na drugom mestu.

Međutim, guverner Tibeta Padma Čoling kaže da dalaj lama nema pravo da napušta instituciju reinkarnacije, naglašavajući tako čvrst stav koji zastupa i zvanični Peking o jednom od najosetljivijih pitanja izbora naslednika verskog vođe budista na "krovu sveta".

Kineska vlada insitira da oni moraju da potvrde sve reinkarnacije živih Buda ili viših religioznih ličnosti tibetanskog budizma. Peking, takođe, insistira da mora da potvrdi i sledećeg dalaj lamu.

"Tibetanski budizam ima istoriju od više od 1000 godina, a reinkarnacija dalaj lame i pančen lame je izvođena poslednjih nekoliko stotina godina", rekao je Padma Čoling.

Neki budisti brinu da će, kada dalaj lama umre, Kina izabrati njegovog naslednika ili će doći do mogućnosti postojanja dvojice dalaj lama, jednog izabranog u egzilu i drugog koga priznaje Peking.

Takav slučaj je već bio 1995, kada je dalaj lama u egzilu izabrao jednog dečaka kao reinkarnaciju preminulog pančaj lame, drugog najvišeg lame u hijerarhiji tibetanskog budizma. Kineske vlasti su odmah izolovale tog dečaka i na njegovo mesto doveli drugog, kojeg su kao reinkarniranog pančen lamu odredili budistički sveštenici na Tibetu.

Mnogi Tibetanci ne prihvataju pančen lamu koga je potvrdio i Peking.

Samo pronalaženje reinkarnacije dalaj lame i drugih vrhovnih lama je vrlo mukotrpan zadatak koji nekada traje i tri do četiri godine. Nakon smrti dalaj lame uz pomoć posebnih znakova, kao što je javljanje u snu sveštenicima, ili jednostavno praćenjem u kom pravcu ide dim tokom kremacije tela dalaj lame, određuje se deo Tibeta gde se traže deca rođena u vreme smrti dalaj lame.

Takva deca se dovode u manastir gde se izvodi poseban postupak pronalaženja reinkarniranog dalaj lame. Jedan od načina, uz mnoge druge znake, je i da to dete među mnogim drugim sličnim predmetima nepogrešivo prepozna i uzme u ruku stvari koje su pripadale predhodnom dalaj lami.

Tek tada nastaje dug proces u kome se mali dalaj lama podvrgava striktnom budističkom obrazovanju i potrebnim verskim i političkim podukama, koje će mu omogućiti da kasnije predvodi svoje podanike.

Tako, osim od istorijskog uslova da se reinkarnacija odigra na Tibetu, za političku podobnost sledećeg dalaj lame za Peking će verovatno biti važnije da li će se njegovo školovanje i formiranje obavljati u Lasi ili u egzilu pod uticajem nezavisnosti nastrojenih budista s Tibeta.
(Tanjug)

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP