Čimni kejk (chimney cake) - kolač za kojim su svi poludeli

Čimni kejk (chimney cake) ili kurtuškolač (kürtőskalács) je stara mađarska poslastica, koja je ove zime stigla i do nas. U Beogradu za manje od tri nedelje čimni kejk je postao gastronomski hit sezone!



Dimnjak kolačić, u bukvalnom prevodu na srpski jezik, je tradicionalni mađarski svadbeni kolač, ali slične poslastice prave se širom Evrope - u Austriji (prügelkrapfen), Češkoj (trdelnik), Nemačkoj (baumkuchen), Litvaniji (šakotis), Luksemburgu (baamkuch), Poljskoj (sękacz), Slovačkoj (skalický trdelník), Švedskoj (spettekaka ) i Ukrajini (kurtosh kalach).

Prave se u poslastičarnicama, pekarama ili na ulici prilikom raznih manifestacija i vašara.

Reč je kiselom testu koje se istanji drvenom oklagijom, spiralno namota na specijali drveni kalup valjkastog oblika, premaže šećerom i potom peče u posebnim pećima. Pošto se izvadi iz pećnice gotov kolač se uvalja u čokoladu, orahe, lešnike, badem, kokos, vanilu, cimet, semenke suncokreta, puter od kikirikija...

Ako ga još niste probali znajte da je hrskav i sladak, a dominantan ukus zavisi od toga u šta ste ga uvaljali. Lepši je vruć, ali i hladan se odlično slaže uz kafu i čaj, mleko ili kakao. Onaj sa ukusom cimeta se odlično slaže uz kuvano vino.



Recept za kolač koji se pravi u Beogradu i zbog kojeg se, verovali ili ne, i po minusu stoji u redu nekoliko desetina minuta, nismo uspeli da otkrijemo.

Evo jednog sličnog.

Potrebno za testo:
- 250 mililitara mlakog mleka
- 50 grama šećera
- 20 grama kvasca
- jedno jaje
- 500 grama istopljenog maslaca
- 500 grama brašna

Potrebno za glazuru:
- 250 grama istopljenog maslaca
- 20 grama šećera

Priprema:

Svež kvasac razmutite u tri kašike brašna i malo mlake vode. Ostavite oko pola sata da naraste. U preostalo brašno stavite jaje i maslac, umesite i pustite da naraste sat vremena.

Napravite dugačke trake od testa. Drveni cilindar, na koji ćete zamotati testo, najpre premažite uljem ili maslacem, a zatim spiralno nanesite testo oko njega, a potom kao da je reč o oklagiji, valjajte cilindar sa testom po stolu kako bi se trake spojile. Uvucite krajeve i pritisnite ih malo dlanovima da se ne bi razdvajali.

Kolač možete da pečte u roštilj rerni, ili na pravom roštolju, tako što ćete vrteti cilindar kako bi se testo ravnomerno ispeklo.

Tokom pečenja testo premažite šećerom i puterom.

Kolač je gotov kada dobije svetlo zlatnu boju. Uvaljajte ga mešavinu sitno seckanih i mlevenih oraha ili badema, lešnika... Uvaljajte ga u ono što najviše volite.

Pošto se "roštiljanje" završi jedan kraj cilindra udarite o tvrdu površinu tako da kolač sklizne, a onda ćete ugledati paru nalik na dimnjak koji se puši.
(Mondo)

13 komentara:

Анониман,  понедељак, 6. фебруар 2012. 10:12:00 CET  

ovi uopste ne placaju radnike a o kvalitetu koji je ispod svakog nivoa ni da govorimo,ljudi koji tamo rade nemaju ni sanitarne knjizice,rade na crno,cist mobing,otidjite i pitajte njihove zene cemu su svakodnevno izlozene,psihickom maltretiranju,gazde ih snimaju i ucenjuju...e za tim su svi poludeli.

Анониман,  понедељак, 6. фебруар 2012. 10:19:00 CET  

stalno im je otvoren konkurs u halo oglasima za prijem radnika,drze ih na takozvanoj obuci i iskoriscavaju a onda ih nateraju da same napuste, jer boze moj one im naprave stetu, tako da uopste ne placaju, samo lazu...i hvataju nove i neobavestene zene. stop za chimney mafiju

Анониман,  понедељак, 6. фебруар 2012. 10:28:00 CET  

Ja sam radila kod njih i zaista je tacno da su takvi,posle mnogobrojnog maltrtiranja,ponizavanja...u onim kucicama na Trgu i Uscu nije bilo ni wc ni vode tako da pranje ruku je bilo jedino moguce u testu koje smo mi razvlacili rukama, posle koriscenja javnog WC-a,prevoza...nisu mi nista platili.Za tim kolacima ja Beograd poludeo

Анониман,  недеља, 4. март 2012. 18:39:00 CET  

ja sam radila i jos uvek radim u chimney cake.plata je uvek na vreme a naravno da za neradnike i lopove ne valjaju gazde.nemojte da lazete ljude neradnici.

A.

Анониман,  четвртак, 15. март 2012. 20:58:00 CET  

Ja radim u maloj fabrici Chimney cake od prvog dana i ne znam odakle ove informacije anonimnoj devojci koja tvrdi da mi je bila koleginica.Kao sto je rekla A. pre mene,poslodavci, kao i uslovi rada su sasvim korektni,a posebno cenim njihovu procenu radnika,prave razliku izmedju radnika i neradnika,radnike cene i prijavljuju a neradnike eliminisu!
O ukusu i kvalitetu kolaca je suvisno i govoriti,to najbolje opisuju guzve u nasim radnjama:)A.

sanja петак, 16. март 2012. 13:30:00 CET  

Citam i ne verujem!!!!!
Ko ste bre vi idioti??sta je smeta vam uspeh mladih momaka pa pljujete?joj ta ljubomora je cudo!o uslovima rada je suvisno pricati-to dokazuju radnici koji rade vec dugo,a takvih je dosta-neradnici tisina!!!Draga koleginice(koja god da si)to sto pricas o vodi i pranju ruku je zaista zalosno,SRAM TE BILO!Pa to je licna higijena,alo devojko LICNA HIGIJENA!!!!!!!!!!Da li su gazde trebale da te opominju za pranje ruku posle toaleta!To je mama trebala da te nauci jos kao malu....a o higijeni govori svako za sebe!JA radim tamo i higijena objekata je takva da moze i sa poda da se jede a o tome svedoci i izvestaj sanitarne inspekcije koja nije imala ni jednu zamerku!O kvalitetu kolaca govori guzva i paznja koju su i mediji prenosili jer Beograd jeste odlepio za kolacima!!!O uspehu samih vlasnika,posto si ih pomenula ne bih puno-o tome govore lokali otvoreni,guzve u njima,osmeh zaposlenih i naravno kvalitet!A tebi devojko jos ovo cu reci-higijena je odraz licnog izgleda...a ti se pogledaj u ogledalo i seti se kako izgledas!Zato nije kriv kolac ili nase dobre gazde,vec ti sama(i majka priroda)!I zato srami se,greh je to sto pricas,kada za tvoju kulturu dobro znamo-mi koji smo nazalost imali nesrecu da te upoznamo!
A to sto su momci procenili ko radi a ko ne-pa te eliminisali,te komplekse leci u nekoj ustanovi,a ne ovde!!
I da,taj kolac si i ti jedva cekala da pojedes,nosila kuci i svaki slobodan trenutak koristila da ga pojedes...pa sto si jela kad je tako"grozan"????
Glupa si i jadna!!!
A za sve ostale-UZIVAJTE U OVOJ PRELEPOJ POSLASTICI...I POSETITE NAS NA NEKOJ OD NASIH LOKACIJA!
****SANJICA

Анониман,  субота, 31. март 2012. 15:25:00 CEST  

Da li neko moze da mi kaze gde ima da se kupi ta pec za pecenje tih kolaca ili bar naziv kako se zove?

Анониман,  субота, 7. јул 2012. 18:44:00 CEST  

DA LI MOZE NEKO DA MI KAZE GDE SE NALAZI TAJ LOKAL KOJI PRODAJE OVE KOLACE? VOLELA BIH DA IH PROBAM. HVALA UNAPRED.

mala,  недеља, 29. септембар 2013. 22:50:00 CEST  

I sta je sad uopste istina? Jesu li dobri ili losi poslodavci? Koja je plata uopste i pod kojim okolnostima se radi? Jer je to sezonski posao ili za stalno?

Alex петак, 7. март 2014. 18:04:00 CET  

Ima li cimnija jos negde, na trgu vise ne rade?

Анониман,  среда, 1. фебруар 2017. 13:15:00 CET  

Mozete li mi reci recept i kako se uopste pravi to na veliko.Ako imate malo vremeba moj mail je benjamin.lazic@gmx.at da mi date koju inf. Hvala unaprijed

Анониман,  среда, 1. фебруар 2017. 13:16:00 CET  

Mozete li mi reci recept i kako se uopste pravi to na veliko.Ako imate malo vremeba moj mail je benjamin.lazic@gmx.at da mi date koju inf. Hvala unaprijed

Анониман,  среда, 1. фебруар 2017. 13:17:00 CET  

Mozete li mi reci recept i kako se uopste pravi to na veliko.Ako imate malo vremeba moj mail je benjamin.lazic@gmx.at da mi date koju inf. Hvala unaprijed

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP